2008-05-21
Toshirô
Mifune, som vi bland annat sett i Akira Kurowawas mästerliga
Seven Samurai och Yojimbo men även i den populära miniserien
Shogun, visar än en gång varför han är Japans
kanske skickligaste skådespelare genom tiderna, eller åtminstone
den som rönt störst framgång, till och med hos oss
i västerlandet. Han bjuder här på en mångfacetterad
karaktär som ömsom är full, ömsom ilsken och ömsom
hur passionerad som helst. Detta stämmer förresten in bra
på filmen också, för den är inte heller helt
enkel och linjär utan berättas i en till synes slumpmässig
ordning med återblickar och återblickar i återblickarna.
Detta är naturligtvis inte sant, då det självklart
finns en tanke bakom berättartekniken och publiken ges så
många detaljer som behövs för att hålla historien
spännande men inte mer än så, för att avslöja
vitala delar av handlingen i förtid, eller att gå in för
djupt på karaktären Niiro för snabbt hade varit ödesdigert.
Det är nämligen i dessa twists och avslöjanden mycket
av filmens behållning ligger och det gör även att
det svårare att skriva om den utan att avslöja för
mycket.
Däremot kan man skriva om det vackra svartvita fotot och om
de bländade stridsscenerna som infinner sig framåt slutet.
Det är explicit våld på ett mycket närgånget
sätt men utan att för den skull exploatera sig själv.
Det finns där som en extra krydda och som realismhöjare
och inget annat och är faktiskt ganska påträngande
i sammanhanget. Man kan också nämna att filmen faktiskt
bygger på en verklig händelse, vilket jag inte hade en
aning om innan jag påbörjade recensionen och gjorde ett
par smärre efterforskningar. Tydligen så inträffade
ett dylikt lönnmord på just den plats filmen gestaltar
(Sakurada Gate, Edo Castle) 1860 vilket ledde till shogunatets utarmning
och i förlängningen till samurajernas avveckling. Sett ur
det perspektivet är det ganska paradoxalt att det enda filmens
huvudperson vill är att bli så uppmärksammad för
sina insatser att han höjer sin status från ronin till
samuraj.
Vidare höjs trovärdighetsfaktor avsevärt av att en
berättarröst ger oss vissa nödvändiga fakta i
historien och illusionen av ett dokumentärt dokument förstärks,
men den absolut största behållningen, som jag var inne
på i början av recensionen, ligger i den svarta humor som
huvudpersonens livsöde kantas av.
Tommy Söderberg